Luftfoto af den sydlige del af Hedehusene med Spæncom, Hedehus Teglværket, husene omkring Reerslevvej i 1949.
Luftfotos er et enestående hjælpemiddel til at se et område og dermed kunne forstå, hvordan en helt samfund ser ud sådan lidt fra oven.
På fotos fra omkring 1970 har Hedehusene stadig sit helt særlige præg af store industrier med rygende skorstene, huse til indbyggerne, en kæmpe godsstation med mange sidespor til de enkelte industrier og ikke mindst i næsten alle retninger kæmpe store huller i jorden, hvor man har gravet efter ler, sand og grus. Det er ingen tilfældighed, at Hedehusene blev en mægtig stor industriby. Forudsætningerne var i den grad til stede for at industrier kunne placere sig i byen. Tre forhold på én gang har været helt enestående i den historiske fortælling. Den ene er Hedehusenes perfekte nærhed til København. Det næste har været at kunne få transporteret de producerede varer via godstog ud til ikke blot København, men hele landet og i nogle tilfælde også til det store udland. Det sidste forhold var, at området netop ligger i randzonen mellem morænelandskabet og det flade område ned til Køge Bugt, også kaldet for Heden – et fladt stykke land med istidsaflejringer. I randzonen opstod der aflejringer af forskelligt materiale, som industrien de sidste 125 år har kunnet udnytte.
Den oprindelige Hedehusene Station år 1900
(Kroppedal Museum)